Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 22, 2011

Pengalaman melahirkan (bahagian 2)

Modem wifi kt umah mak telah dipanah petir dush terpkse hupdate blog guna iphone..

Berbalik kpd topik di atas..malam 27hb10 sebelum tido hubby call bergayut2 la sekejap..hubby ckp esok dia nk balik*dari Miri* berbunga2 hatiku ini..

Pagi 28hb10 macam biasa bangun tidur nak solat subuh,tetibe rasa basah sluar..melekit2 gitu..lampu bilik kunyalakan dan ternampak tompokan darah pada tilam..mak ai darah lagi ke huu pastu bgtau mak n sempat smyg subuh..doa panjang sket pagi tu sebab naluriku berkata..dah tiba masa neh!tapi tak sakit pape..hmm

Pukul 7.30 pagi saya sempat brkfast nasi lemak dan kuih muih..pukul8 bertolak ke kuantan..dekat2 pukul9 sampai lah kami*mak,ayah,saya* ke PRK MUIP..dah sampai situ kami tunggu turn utk jumpa doc..tetibe rasa nak terkencing pula..then saya ke tandas dan tgk pad yg sy pakai ada darah lg huhu masa tu dah takut*masih takde rasa sakit pape*

Tak sampai 10minit mnunggu,nurse panggil untuk buat CTG..lama jugak dalam setengah jam duk bilik tu ditemani mak..dah dapat result,kena jumpa doc..malangnya 2 org doc lelaki bertugas masa tu..redha je la..sy pilih doc kamarizan,pengarah PRK MUIP tu sendiri..doc bgtau graf ctg tu xbape cantik..pastu doc ckp nak check jalan..adoi segannya..pngalaman pertamaku dicheck jln ;( nurse dah pesan suruh rileks utk memudahkan kje doc dan xmnyakitkan kita sendiri..mmg saya tak rasa sakit pape,dan jalannya dah 3cm..doc nasihatkan sy agar bersalin aritu dan jgn balik2 rumah lg..

Kemudian saya diberi bilik double, kne share sbb masa tu xde bilik single..pastu diminta tukar baju dan pastu nurse bawa wheelchair nak angkut saya pergi labour room..saya macam *aik dah nak beranak ke aku ni..tak rase papepun!huhu* sy xnak naik wheelchair..yela rs sihat sejahtera tetibe nak naik mende alah tu..nurse tu mcm hairan tanya "serius ke akak taknak naik ni?"dgn serius,sy jalan je ikot nurse naik lift ke tingkat di mana byk proses kelahiran berlaku di situ.

Akhirnya sampailah saya di labour room ditemani mak lagi*sedih,suamiku masih di offshore masa tu,tak dapat dihubungi tapi sy sms dia jgk sebab nanti dia on nfon ble dah sampai didarat* tanpa mbuang masa nurse masukkan air kot tangan..mak ai sakitnyee..smpai arini masih ade parut kat tangan huhu tak suke okeh!bukan tak suke parut,tak suke sakit masuk air..jarum dia kot beso semacham..masa tu saya pukul 10.35am.

Pastu nurse tinggalkan saya dan mak..dah pukul11.30 mak pun dah boring tunggu,mak kluar borak2 dgn ayah..sy lagilah boring..ifon ade,tp takkan nak main fesbuk kot huu nurse masuk tanye ok ke?skit x?saya memang tak sakit pape..nurse pun sruh rehat dan tutup lampu suruh saya tidur..hati kecilku berbisik *boringnye camni ke nak beranak, siap kne tido2 dlu..* saya dah mula lapar sebenarnya..tapi dah masuk labour room mane boleh makan..minum air je boleh..air zam2 n air mineral nurse tu bagi..saya mmg ngntuk sebenarnya..mnguap sampai meleleh air mata..kebetulan nurse nmpak..dia ckp kuatkan semngat ye jgn nangis2..*adoi nurse ni ingat aku nngis pulak!*pastu dia tnya,suami mana..jawabku,suami saya masih kat Miri..hmm mesti dia ingat saya sedih sebab suami tiada disisi hehe saya mmg sedih tp tak fikir sgt pun,dgn krja suami sy yg cmtu,sy mmg dh bsdia awal2..

Rasanya dalam pukul1230 doc datang check jln.masa tu dah 5cm..dah 5cm or baru 5cm ek hehe doc tanya dah sakit2 tak?tak doctor..doc ckp saya pecahkan air ktuban ye..doc pun masukkan macam lidi gitu dan menggodak2 rahimku..terasa la kluar air..huhu tak sakit pun!dah pukul1 baru rs sakit sikit2..mcm period pain..pkul1.30 gitu,sakit meningkat pastu dengar pulak org bilik sebelah terjerit2 nama mnyebut nme Allah..Allah berulang kali..mmg elok dia ingat tuhan,tapi secara tak langsung menakutkan jirannya iaitu saya hehe tapi tengah sakit tu saya sempat gelak dgn mak..mmg nk tergelak..mk siap warning jgn jerit mcm tu,buat malu n hilang tenaga je mak kate huu camtu ye mak?

Dalam pukul2.15 sakit yang teramat sudah datang*contraction every 5mins* kakak sy panggil tu sakit seperti mesin basuh dalam perut muahaha mmg sakit!tangan saya yang sakit kne inject masuk air td tetibe jd tak rasa pape..sbb sakit prut mguasai diri..sy ke kiri,ke kanan menahan kesakitan..tangan berjarum beso saya dah tak peduli..mak suh saya ingat Allah..sy baca doa nabi yunus..mak cakap nak gi solat zohor ble dh pukul2.40..saya tak bagi mak pergi,masa tu saya betul2 perlukan seseorang di sisi huhu tp mak pujuk saya,mak cakap nanti mak doa supaya dipermudahkan..sy rela dgn pemergian mak utk menunaikan solat huu

Lagi 5minit pukul3,mak datang..nurse pun mula check jalan..masa tu dh 10cm..nurse mula memberi taklimat cara-cara mengepush..persoalan yg timbul*kenapa masa tengah sakit baru nak bgtau,kenapa?*

Tanpa membuang masa,saya terus mengepush buat pertama kalinya..tapi mmg skill ke laut*tak pandai*huhu sy ingat lagi ayat2 nurse ms sakit tu
1) "haa tu sakit dah dtg kan,cpt push"..
2) "kuatkan semangat,tarik nafas,hembus kot mulut ye"
3) "haa,btol tu mcm tu la push"
4) "bukan cmtu..teran kat bwah,bkn kat ats,merah dh muka duk teran atas"
5) "okeh,btol tu teran panjang2"
6) "tgk tu neneknya dah nampak rambut baby"

Dalam proses mengepush tu..hanya tuhan je yg tau prsn sy yg hampir putus asa..prsn yang rs nangis tp air mata taknak kluar..rs mcm xlogik je rs nk kluarkan baby,boleh gitu hehe so sy mtk vontot di vacuum muahaha permohonan direject sme skali,sbb diorg sume percaya sy boleh buat,lgpun baru 45min mengepush kata nurse ;( baru ke?mcm dh lama je..klo dh berjam2 bolehlah dipertimbangkan..

Masa tu sy berpeluh mcm masuk peti sauna..peluh teramat,nurse lap2..pdahal dlm aircond tu..memandangkan sy berpeluh mcm mandi,nurse pergi pulak angkut kipas angin beso gedabak ltk kt sblah..ms tu sy rs ngntuk sgt dek krana angin bersepoi2 di muka dan agak penat*mungkin sbb tak mkn* sy yg lemah takde tenaga ckp.."nurse,sy nk tido jap,nnt kjut sy sambung push"
Nurse mcm terkjut..dia ckp "jgnla tido lagi..sikit je lagi baby nk kluar jumpa mama ni..mama je yg boleh kluarkan baby..org lain tlg bg sokongan je.pasni nak tdo,tdo la" huu tetibe hati rs tersentuh dan trus mengepush dgn jayanya..masa tu pukul 4.15pm..trus hilang segala kesakitan mesin basuh td.terasa air ketuban byk kluar huuh doc ckp bagus2 dan tanya..tgk ni girl ke boy?doc tersengih2 dan ckp pnjg kpale baby mama push lme sgt bhgn kpale hehe*sempat lagi ye doc nk kutuk2 mama ye baby huu* proses jhit menjahit berlaku dan mata sy terpaku melihat baby yg sedang dibersihkan..syukur alhamdulillah..setelah 37mggu2hari mengandungkannya,akhirnya Iris Najla Aryssa binti Muhammad Ikhwan selamat dilahirkan di dunia ini..

Semoga anak mama menjadi anak yg solehah dan berguna..papa hrp sgt Iris jd doctor bila besar nanti ekekeke

Papa..papa..tak sempat jugak sambut baby ye huhuu ayah sy yg azankan Iris..suami sy dah ada airport miri masa tu..sy jawab pggilan dia masa masih dlm labour room..huu ms tu bru lah air mata gediks ni kluar..sobsob kitorang sme2 terharu smpai termenangis melalui telipon..manja jgk papa iris ye huhu nurse pndang2 jeling2..sy tak peduli..sy mengesat air mata yg mengalir bercucuran..smbil nurse mengesat darah dan air ketuban yang juga bercucuran tadi..

Demikianlah serba ringkas pengalaman bersalin yg sy lalui..kalau nak cerita lebih panjang,anda bersalinlah sendiri ye muehehe


3 comments:

  1. hahhahaha..aku xpnh dgr cerita pengalaman bersalin se kelakor crita mu ni.dang lg tgh push pn nk jalan kan hobi mu tu (tido).hahaah

    sakit mcm mesen bsuh auto ke manual?klu auto slow je putaran nye.klu manual...huhu

    ReplyDelete
  2. hahaahhaha kelakor, sokmo lapor kak cha ni. doh la nk smbg push lps tido, mst nurse kaget. ekekeke

    ReplyDelete
  3. seronok baca pengalamna sha..alhamdulillah berkat doa ibu,sha dpt melal perjalanan melahirkan dgn baik.tahniah

    ReplyDelete