Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 8, 2012

Gudbye bibik Sumiati

Bibik sumiati dah hampir seminggu meninggalkan kami sekeluarga pulang ke tanah airnya..kontrak dia abis akhir bulan 8,tapi kami yang baik hati bagi bibik balik awal ke indonesia..sebabnya maid baru dah sampai*bukan baik hati sgt pun ekeke*

Bibik sumiati dah 4tahun bekerja kat Mlaysia..anaknya pulak baru ni meninggal..tu la yg dia nak balik sangat. Syukurlah sepanjang bibik sumiati jaga iris, takde perkara yang serius berlaku..cume bibik ni memang jenis takkan mengaku klo buat silap. Taktau la kan tah2 iris pernah jatuh ke ape, dia buat senyap uhuhu nauzubillah..

Aku nk share petua yang takseberapa kalau nak pakai khidmat bibik..set dalam kpala awal2 memang takde maid yang perfect,yang caranya sama dengan cara kita. Lebih-lebih lagi maid indon, memanglah kebanyakannya jenis cincai n pengotor skit ;D jadi sebagai majikan, pastikan maid ikot cara kita, bukan kita ikot cara maid. Aku ckp je pandai, bibik sumiati dulu,aku tak dpt handle n tackle 100%, dia degil+keras kepala+ikot cara dia. Kecuali kalau hsbnd aku bagi warning n marah, barulah dia nak ikot..ade skali aku mngamuk dah tahap nk nngis..aku citer kat hsbnd n nak pecat bibik aritu jugak..aku insaf taknak pakai bibik..bukan aku hadap sangat nk pakai maid nih..hsbnd punya idea. Bila hsbnd aku balik kerja tah cmne dia marah n brainwash bibik tuh..n then aku balik kerja tetibe bibik minta maaf n nak cium tangan aku..adehh aku jnis pemaaf..bygkan org umo 40 nk cium tgn gadis muda remaja mcm aku ;D eh gadis ke kuikuikui aku maafkan..

Kalau ikotkan mmg sakit hati aku..takkan nak citer sume..kang paloh hari tak abis entry nih..sbg pengajaran je la..mne tau ko yang bace nih nk pkai maid, haa blehlah get ready..mental n physical..aku dulu kurang ready..amik pun bibik sumiati yang sudah ditolak2 oleh majikan sblum ni..3kali bertukar majikan..kalau ko berani amik orang cmni kje jaga anak ko tak?kalau dh sering bertukar majikan tu, lu pikirlah sendri. Tapi time tu hsbnd aku galakkan pkai maid, supaya senang kje aku konon2..Uhuhuu mithalinya auww

Lyanan kitorang kat bibik?dh mcm sama tahap. Ape kitorang makan mesti nak bagi bibik rasa..tak baik buat orang terliur kan..piza..eskrem..ayam kfc..brger mcD..ayam tergolek..haa ape lg korang nak? ;D total gaji rm1k agaknya sebulan..

Apepun kkurangan bibik sumiati,dia ada byk jgk kelebihan. Dia cekap buat kerja rumah,tak kenal erti penat..cume aku lebih utamakan dia jaga Iris,bukannya buat kerja rumah sehingga mengabaikan iris. Yang buat aku ngamuk tu la..dia sibuk nk buat kerja lain..heee 

Moral of the story,sebenarnya atas rezeki n nasib jgklah dapat maid yang sekian2 perangainya..alhamdulillah maid baru skrg tak menjawab+pemalu+ikot ckp aku..harap2 kekallah perangainya yang sejukkan hati aku tuh..jangan smpai aku ngamuk suda..ehhee  yang paling mustahak ialah doa..Hanya Allah tempat mengadu dan berdoa agar Iris sentiasa selamat di bawah jagaan orang lain..mama terpaksa bekerja uhuu

Nota kaki:
Aku buat jadual harian khas untuk maid baru. Oklah dia pandai membaca..


I blog with BE Write

2 comments: